Solat dapat mencegah kemungkaran

Persoalan ni selalu shaja shbat ana ajukan kepada ana. Sebelun ni pun ana sudah pun dibincgkn didalam blog sebelum ini. Tetapi kali ini ana cuba utk explain dengan lebih lanjut lagi. InsyaAllah mudah-mudahan Allah akn melapangkannya buat ana. Amin. Yang baik itu datangnya dari Allah. Remember this! ;)

Bismillahirahmanirrahim. My sisters (naqibah) said “kita kena disiplinkan diri dlm solat barulah kita boleh dpt mencegah diri kita drpd melakukan kemungkaran.”

Okey persoalannya kenapa kena DISIPLINKAN solat???

Cuba bayangkan kita cuma solat 5 kali sehari. Itupun susah juga orang nk tunaikan. Astaghfirullah. Let say setiap waktu kita Cuma solat 5 minit sahaja. Bayangkan kita Cuma spent time dengan Allah hanya 25 minit sahaja??!!!! Itu tak termasuk kita buat solat sunat,mengaji apa semua.

Dalam masa 5 minit kita solat tu susah sgt ke kita nk disiplinkan diri? Cuba kita solat tepat pada waktunya, solat dengan penuh penghayatan, rukuk dan sujud dgn penuh tertib. InsyaAllah diluar waktu solat itu nanti secara semula jadi ianya akan melatih diri kita untuk lebih disiplin dlm melakukan sesuatu kerja.

Allah bagi kita masa 24 jam. Tapi kita Cuma ingat pada Allah hanya 25minit sahaja. Jadinya macam mana kita nk gunakan masa yg singkat tu utk menampung kehidupan sosial kita yang diluar waku solat?

Sebab tulah hablumminannas kita pun x teratur dah kita sendiri tidak menjaga hablumminallah. Betul tak?

Ustaz don pernah berkata tidak berjaya solat seseorang itu sekiranya dia tidak berkelakuan lemah lembut dan berbersopan-santun. Wallahua’lam. Kenapa perlu ada sikap sedemikian? Sebabnya dengan solat itu sendirilah kita dapat membezakan yang mana baik dan yang mana buruk bagi kita. 

Jagalah  hubungan kita dengan Allah, dan secara tidak langsung Allah akan jaga kita melebihi parents kita yg telah menjaga kita selama bertahun-tahun ini. Seronokkan ada Allah yang selalu guard kita? :’)

No comments:

Post a Comment